Titipan buat Mujahid Islam; Allahyarham Ahmad Ammar bin Ahmad Azam




Assalamualaikum wbt sahabat-sahabat ana di dunia yang penuh dengan keindahan alam semesta. Alhamdulillah hari ini sudah hampir kita di ambang 2014. Apa mungkin persediaan kita sudah utuh? Bisik sama hati, pujuknya dengan manja agar segala jawapan jua pasti menyenangkan jiwa kita. Bukan hatimu itu sudah tersakiti? Nah. Usahlah untuk berduka lara. Pasti. Akan ada ruang untuk kebahagiaan buatmu. Indah bukan untuk mati? Kita akan berjumpa dengan seseorang insan yang menciptakan kita dengan sempurna. Iaitu ALLAH SWT. Subhanallah. Ana menaip dengan penuh rasa kehibaan apabila melihat entry ana sendiri ini buat titipan mujahid ISLAM kita Allahyarham Ahmad Ammar Bin Ahmad Azam. Famous beliau bukan? Famous kerana akhlak dan keadaannya mati dalam khusnul khatimah. Allahu allah :') Bisakah kita jua mencapai keredhaanNya? Sungguh hanya insan yang terpilih sahaja mampu.

Sesungguhnya alam adalah anugerah Allah yang diamanahkan kepada manusia sebagai khalifahNya. Namun, mati itu juga kiriman Tuhan. Suatu panggilan pulang yang pasti terjadi kepada setiap manusia di dunia. Tidak kiralah kita cepat ataupun lambat, kerana tiada jiwa yang terlepas dari panggilan indahNya itu. Bersediakah kita? Ana juga tidak yakin masih bersedia, Melihat kubur-kubur, apa mungkin mendetikkan hati kita untuk memikirkan kebesaran Allah swt? Memikirkan apa sahaja yang dibuat oleh penghuni di alam satu itu. Pasti mengalir air matamu meskipun lelaki sekiranya kubur itu memanggilmu tidak lama lagi. Dengan sesuatu panggilan yang Tuhan mahu beritahu. Kadang kita alpa. Membiarkan rindu Allah swt berlalu sepi seperti serpih-serpih rindu manusia. Tiada perbezaan sahaja. Ya Allah. Jadikanlah daku persis merpati indah, yang terbang menebarkan sayap-sayapnya, terus menebarkan mahabbah padaMu pada setiap detik jantung ini berdenyut. Tanpa henti.

Allahyarham Ahmad Ammar bin Ahmad Azam, pemuja cinta Sang Khaliq,


Hatimu bidadari syurga yang kita kagumi. hatimu yang tidak pernah jemunya mencari cinta Allah, itulah yang telah menghidupkan segala rasa-rasa indah. 

Amin. Semoga para malaikat turut mengaminkan du’a yang lebih indah ke atasmu, jiwa kekasih Allah bidadari syurga. 



Rahmatilah hujan ini, Ya Allah. Menitis dengan penuh rahmatMu



Allahyarham Ahmad Ammar bin Ahmad Azam.

MARI HAYATI DENGAN BIJAKSANA LATAR BELAKANG BELIAU :

  • Ahmad ammar merupakan anak keempat dan satu-satunya anak lelaki kepada Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman,mantan presiden Persatuan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) .
  • Beliau juga merupakan pelajar cemerlang SPM 2010 di Maktab Tentera Diraja dan meyambung pelajaran dalam bidang Sejarah di Marmara University (Gostepe)  Istanbul,Turki.
  • Pada usia yang begitu muda beliau juga telah menyertai misi kemanusiaan seperti di Syria.
  • Beliau juga dikenali oleh sahabat sebagai seorang yang baik budi pekerti,rajin,berdisiplin,bercita-cita tinggi dan dihormati kerana memiliki ilmu agama yang kuat dan aktif melibatkan diri dalam aktiviti dakwah memperjuangkan Islam
  • Seperti sedia maklum, Allahyarham telah dikebumikan di perkuburan Sultan Eyub menghadap laut Golden Horn. Untuk info,tanah perkuburan ini menempatkan lebih 60 jasad para sahabat nabi, auliya’ , panglima Uthmaniyyah dan orang-orang kenamaan di sana. Tetapi Datuk Bandar telah memberi pengecualian kepada allahyarham menjadi orang yang pertama disemadikan di sini.


Perjalanan itu tersimpan sejuta kepahitan, terkena duri di tengah jalan mahupun terasa lelah.


Syabab pilihan Allah.

2 November 2013.

Kembali kepada Pemiliknya.

Dia.

Disebut Syahid yang Tertangguh

Lantaran Nawaitu dan semangatnya.

Dia.

Meninggalkan dunia sementara.

Membuka banyak mata dan jiwa anak muda.

"Perlulah ada keredhaan Allah dalam amalan kalian"

Coretannya menyentap hati-hati.

Meninggalkan ingatan.

Dunia tempat berletih-letih. Sebelum berehat selamanya.

Biarkan.

Biarkan.

Semangat arwah terus menginspirasikan jiwa muda ini.

Pemergian arwah mengajarku.

Kebesaran Allah.

Mungkinkah hidupku berakhir dengan pengakhiran yang mulia ?

Mungkinkah matiku dalam husnul khotimah ?

Mungkinkah matiku syahid sepertinya ?


Allahu Rabbi.

Terima kasih, Syukur, Alhamdulillah.

Engkau menyentuh hatiku dengan kisah syuhada’ ini.

Allah Allah Allah .

Pegang hatiku atas jalan keredhaan Mu.

Izinkan aku syahid dalam husnul khotimah.

Seperti Uwais Al-Qarni.

Dipinggirkan penduduk bumi,

Dikenali penghuni langit.

Allahumma amiinnn.



Rasa apa ya Tuhan mati itu?

Allahyarham Ahmad Ammar bin Ahmad Azam, pemuja cinta Sang Khaliq

“Hadirnya para pahlawan sejati yang tidak lagi hidup bagi dirinya sendiri, tetapi hidup bagi orang lain dan agamanya, serta mahu mengorbankan semua yang ia miliki bagi agamanya.”

Maha suci Allah. Sedekahkan Al-Fatihah kepada mujahid kita ini. Semoga ajal kita yang mendatang menarik tangan kita jua dalam khusnul khatimah. ;') Doa yang baik-baik saja ya ? Kamu adalah pejuang agama yang suci hatinya. Biznillah. Senyum*