Cerpen Seteguh Cinta Hamra' (Part 4)



 
Keindahan hakiki apabila kita mengali Allah swt bukan lagi manusia yang punya topeng di dunia




 Binalah taman dan syurga di hati agar hati diselimuti kedamaian dan ketenangan. Mulalah memburu siang dengan nama Allah dan lenalah malam dengan berbantalkan kalimahNya. Bacalah al-Quran dan terjemahannya. Jadilah seperti mata air yang tidak pernah berhenti melepaskan airnya ke sungai tanpa mengharapkan air itu kembali. Jadilah bak mentari yang tidak pernah berhenti memberi cahaya tanpa minta mengharap cahaya itu akan kembali membalasnya.

Beberapa tahun kemudian, sudah genaplah usia yang matang untuk Ahmad Emir Furqan menjauh daripada Hamra’ Mujeera. Mereka terpisah seperti Sungai Nil. Tiada iringan warkah menjadi penghubung. Betapa Ahmad Emir Furqan melaksanakan kewajipannya dengan bekerja sebagai pegawai Syariah dan merangkap pengerusi bagi badan kebajikan di Palestin. Kesibukkan hidupnya membuatkan dia tiada masa untuk membina mahligai cinta. Sehinggalah Datin Maisara, mama kepada Ahmad Emir Furqan berbincang perihal anak kesayangannya itu.

“Furqan, mama dah rancang nak kenalkan kamu pada anak Datin Lisa. Dia alim, solehah, warak dan menjaga batas pergaulan. Sungguh manja budak tu,nak. Sekejap lagi dia datang,” ujar Datin Maisara.

“Masya’Allah. Maa, bukan Furqan nak membantah tapi .. Furqan tahu tentukan calon mana Furqan impikan macam .. ,” keluh Furqan.

“Haa, see. Dah datang anak Datin Lisa, namanya Sally!” riang wajah Datin Maisarah melihat kelibat Sally yang memakai baju seksi dan skirt mini. Bersepatu ‘high heel’ 5 inci dan bertepek dengan make up yang tebal. Maklumlah lulusan ijazah di London. Agak kebaratan caranya.

Namun Datin Maisara mahu menantukan Sally kerana ingin menjaga reputasi mereka sebagai orang berada. Hubungannya dengan Datin Lisa bagai isi dengan kuku.

“Haii, aunty! Sally here! Well, aunty Nampak tua sikit lah before ni! Haha” lagak Sally yang kemanjaan.
“Hoho. You’re nonsense Sally, nak aunty suruh Furqan cubit? Aunty baru cadang nak ke salon dan buat treatment muka baru nampak macam baby face,” jawab Datin Maisara.

Ahmad Emir Furqan terus berlari 100 meter menuju ke bilik. “fuhh, mujur pantas dia melarikan diri sepantas kilat daripada Sally,” kerut dahinya.

“Furqan, kenapa muka pucat lesi ni? Nampak hantu ke siang-siang buta? Seloroh Firhan yang ada dalam bilik Ahmad Emir Furqan.

“Tak tak, masya’Allah bukan hantu yang ana nampak enta, tapi bakal calon pilihan mama ana tu di luar sana,” sambil menunding jari ke ruang tamu.

Firhan bingkas bangun dari katil dan menuju ke pintu. Dibukanya pintu seluas-luasnya untuk melihat bakal calon isteri Ahmad Emir Furqan. Matanya terus terbeliak. Pintu yang dikuak olehnya disedari oleh Datin Maisara. Mulut Firhan ternganga luas bagai lautan Atlantik.

“Firhan, haii. Ni haa, bakal wife Ahmad Emir Furqan, mana Furqan?” soal Datin Maisara secara spontan. Sally yang berada di sebelah Datin Maisara sibuk sungguh mencantikkan kukunya.

“Err, aunty! Furqan sedang de .. demam sambil mengaji. Yaa! Mengaji, tak boleh diganggu buat masa ni,” pantas sungguh Firhan menjawab apabila dicubit oleh Ahmad Emir Furqan.

“Oh, mengaji time demam? Furqan ni ada saja tak kena. It’s okay, suruh dia berehat saja dalam bilik,” jawab Datin Salmah sedikit pelik.

“Alhamdulillah ya Allah. Nasib baik enta back up ana. Kalau tidak! Mesti ana terpaksa tutup muka dengan songkok berhadapan dengan Sally tu,” sahut Ahmad Emir Furqan.

“Ana jangan cakap, enta buka saja pintu terus nganga mulut ni. Haih. Macam tak padan saja enta dengan apa nama perempuan tu. Sa..sayur?” gurau Firhan.

“Sally lah, Firhan. Saja enta ni nak usik ana kan?” Mama kata Sally tu alim, solehah, warak dan menjaga batas pergaulan tapi ..”

“Tapi .. bila tengok indah khabar dari rupa kan? Alim apa macam tu Furqan kalau pakai pakaian seksi, membuat seksa kita yang tengok. Sedangkan dekat madrasah dulu pun kita tak dapat melihat wanita sebegitu rupa. Ceruk mana agaknya Sally tu belajar? Nak kata jaga pergaulan tak juga, siap make up fuh! Ana rasa dia make up hari-hari tak henti, berapa inci agaknya lah muka plastik tu, serem dong!” Firhan mengolah dengan nada gurauan.

“Ceruk mana? Sally tu kelulusan ijazah dekat London. Ana tak tahu kenapa mama nak ana kahwin dengan wanita yang satu pun tiada ciri-ciri wanita yang diharuskan untuk dinikahi. Masya’Allah apa perlu ana buat saat genting ni? Ana cuma minat pada ...”

“Pada Hamra’ Mujeera kan? Ana tahu tu Ahmad Emir Furqan, dari dulu hatimu tak pernah melupakan wanita solehah tu. Dia sekarang sedang belajar di Jordan bersama Sara” jawab Firhan.

Lain pula situasi yang berlaku di ruang tamu. Rancak sungguh perbualan Datin Maisara dengan Sally.
“Sally, Furqan tak dapat jumpa Sally sebab dia tiba-tiba demam. Sedang mengaji pula tu dalam bilik,” ujar Datin Maisara.

“Ala aunty, kenapa tiba-tiba? Kalau macam tu biar Sally masuk bilik furqan then jumpa dengan dia tau, mana bilik dia,? Soal Sally kemanjaan tanpa segan–silu.

“Eh, anak dara mana boleh masuk bilik furqan. Lawaklah Sally ni, terkejut aunty. Aunty pun tak masuk bilik furqan apa tah lagi Sally yang beria-ria,” gelak Datin Maisara sedikit kehairanan dengan perangai Sally.
“Ala aunty, well. Dekat oversea dulu pun Sally berani saja main terjah bilik lelaki. Siap berclubbing lagi tau. Sally tak malu pun,” sahutnya yang teringin masuk ke bilik furqan.

Datin Salmah berasa meluat plus muntah hijau mendengarnya kerana didikan yang diberi oleh Datin Lisa pada anaknya jauh beza dengan keperibadian Ahmad Emir Furqan. Nak tercopot jantung Datin Maisara apabila mengetahui Sally pernah ke clubbing. Namun Datin Salmah bersahaja melayan anak sahabatnya itu. Terasa seharusnya Sally balik dulu.

“Sally, aunty rasa Sally perlu baliklah. Nanti ada masa kita jumpa yaa?”gusar Datin Maisara lama-kelamaan dengan Sally.

But aunty, Sally nak jumpa anak aunty yang handsome tu? Aunty kata dia pelajar tahfiz kan? Confirm dia boleh guide Sally dengan baca al-quran tak ada lah Sally asyik baca komik saja nanti, haha” riang Sally.
Alahai minah ni. Terlebih pula reaksinya walaupun pertama kali jumpa sudah meluat. Datin Maisara tersenyum sinis saja.

“Nanti-nantilah aunty perkenalankan, dalam satu dua bulan macam tu kita langsungkan perkahwinan!”
“Tak nak dua bulan, as soon as possible aunty. Sally tak sabar,” seloroh jawab Sally.

“Yayaya. Sally kirim salam pada mummy okay,” sahut Datin Maisara.

Tenang jiwa Datin Maisara, Sally telah pergi. “Tapi Sally tu manja, of course furqan suka,” monolog Datin Maisara. Dia lalu menuju ke bilik furqan dengan membawa khabar berita gembira. Furqan harus mengahwini Sally.

“Furqan, anak mama tak demam kan? Mama nak furqan berkahwin dengan Sally.

“Sally? Aunty, nama Sally tu sesuai untuk kucing Firhan kat rumah. Kucing tu tak ada nama lagi. Lucu saja, huhu” sampuk Firhan.

“Firhan ni, Sally tu nama sweetlah macam gula-gula kapas, tak tengok lagi cara dia cakap macam mana tergoda firhan karang tau,”

“Daripada Sally tu aunty, cute lagi kak ton! Firhan yang memandangnya pun dah ternganga apa tah lagi tergoda. Taklah, Insya’Allah benteng jati diri kami berdua sebagai lelaki sejati takkan tewas dengan Sally,” jawab Firhan sedikit menahan teringin gelak.

“Firhan ni, aunty kahwinkan dengan Sally karang baru tau. Aunty tanya pendapat Furqan, sebab aunty nak dia berkahwin, got it?!” ujar Datin Maisara.

Firhan sekali lagi mahu berpusing-pusing otaknya. Dibagi free pun wanita seumpama itu mana mungkin seorang tahfiz menerimanya. Sungguh tidak logik dek kewarasan akal. Mereka berdua tidak akan tewas dengan perhiasan wanita tidak menutup aurat sebegitu. Keteguhan pendirian mereka sentiasa berpaksikan qada dan qadar Allah swt. Mereka tahu untuk mengubah insan lain seharusnya tarbiah diri sendiri dulu.

“Mama, furqan bukan tidak mahu tapi memang tak ingin memeperisterikan wanita sebegitu. Untuk apa seorang anak mama ini mencari keredhaan Ilahi dan ketakwaan tetapi tidak disalurkan pada tempat selayaknya? Furqan ada pilihan sendiri, furqan tahu permata yang furqan nantikan akan muncul dalam hidup realiti furqan, ma. Tolong jangan bagi furqan galas tanggungjawab untuk mengahwini Sally atas dasar keluarga,” rayu Ahmad Emir Furqan. Dia sesungguhnya membangunkan harga dirinya, belajar mencari cinta sejati.

“Baiklah mama akan beri furqan sebulan saja untuk mencari permata yang furqan ingini. Tapi kalau furqan tak jumpa juga, mama pasti Sally adalah orang yang layak untuk anak mama ni,” tegas Datin Maisara.

Dia pasti dalam tempoh singkat sebegitu furqan tidak akan menemui seorang wanita lain. Oleh itu, furqan tetap akan akur akhirnya dengan pilihan datin Maisara.

Datin Maisara meninggalkan Ahmad Emir Furqan dan Firhan. Mereka berdua terasa tempoh yang diberi agak singkat untuk menemukan permata pujaan furqan. Sekian lama furqan tidak bertemu dengan si pemilik mata yang  indah, muka yang berseri dan akhlak yang cantik masih lagi segar dalam ingatan furqan. Dia begitu ingat wajah kepunyaan Hamra’ Mujeera.

“Firhan, enta dengar sendiri bukan warna-warni ragam mama ana tadi? Tempoh yang diberi amat singkat, haruskah ana bermusafir pergi ke Jordan untuk mencari Hamra’? Andai bisa ana menjelajah ke mana pun ana sanggup, daripada tegar berada dalam lingkaran agama tapi gagal melawan nafsu dunia angkara syaitan yang mengusik jiwa. Biarlah ana buktikan kesungguhan ana ini, supaya mereka tertangis-tangis kerana akal berdasarkan keimanan berlawan dengan ajakan syaitan yang direjam. Mahligai perkahwinan itu suci dan ana ingin sucikan dengan permata itu,” keluhan Ahmad Emir Furqan.

Sebak hati Firhan mendengarnya. “Furqan, enta memang layak untuk Hamra’!” monolog firhan. Tidak mahu rasa hiba itu ditonton oleh furqan sendiri. Dia amat mengasihi sahabat semadrasah dengannya itu.

“Buat apa tercegat lagi furqan, bawa laptop ke sini. Kita cari flight penerbangan domestik untuk ke Jordan. Misi kita adalah untuk menjejak Hamra’! plus mencari Sara buat ana!” riuh suara Firhan berkobar-kobar semangat membantu furqan di samping ingin menemui Sara.

“Hamboi Sara juga diselitkan sekali ya?

“Err, haruslah, dan wajiblah ana minat gadis tu since dulu fur .. qan” malu-malu kucing Firhan menyahut. Pipinya kemerah-merahan bagai memakai blusher.

“Dah jumpa, ana tempah tiket dua untuk flight kita malam ni pukul 9 p.m. nah! Ada masa untuk kita bersiap, bergerak malam ni insya’Allah kita akan sampai secepat mungkin!” suara syahdu furqan menggamit ruangan bilik berwarna biru lautan itu.

***


Bersambung lagi ^_^ !