Cerpen Seteguh Cinta Hamra' (Part 3)

Perjalanan hidup setiap kita memang berbeza kerana kita tidak berjalan di atas takdir orang lain. Tuan Punya Dunia telah sediakan setiap cerita untuk kita


“Assalamualaikum,” suara wanita berumur di luar memecah kesunyian malam. Hamra’ bingkas bangun dan meletakkan al-Quran di atas katilnya. “Pasti itu ustazah Thorfina!” monolognya.

“Walaikumussalam wbt, ummi!” sahut Hamra’ dengan wajah yang ceria. Tak lekang matanya membulat setelah melihat ummi sudah pulang.

“Alhamdulillah, urusan ummi sudah selesai, mana adik-adik lain Hamra’? soal ustazah Thorfina sambil matanya meninjau ruangan tamu yang kosong.

“Mereka semua sudah masuk ke bilik ummi, Hamra’ sudah laksanakan rutin mereka dengan sebaiknya, Insya’Allah. Hamra’ amat senang berinteraksi setelah lama Hamra’ tak mampir di sini. Rindu pada ummi juga dapat jadi penyejuk mata Hamra’,” kata Hamra’ sambil membetulkan tudungnya.

“Ummi kagum dengan kamu nak, dari dulu ummi asuh sehinggalah dewasa tak lari keperibadianmu yang luhur. Ummi sudah makan di luar, sudah solat juga dan sekarang ayuh kita duduk ke belakang pondok. 

Ummi sudah janji mahu menceritakan sesuatu padamu, sambil itu kita boleh menikmati keindahan alam di waktu malam,” suara ustazah Thorfina yang keibuan disambut baik oleh Hamra’.

Alam sungguh indah sekali, bintang menyinar seolah kepuasan malam diberikan sepenuhnya. Tiada hembusan angin tidak mungkin kesejukkan malam terasa. Hamra’ dan ustazah Thorfina duduk bersebelahan. Bahu bertemu bahu.

“Hamra’, umurmu sudah 17 tahun genapnya. Ummi sudah tua, ummi tidak mahu lagi menyimpan rahsia terbesar sebelum ajal  menyambut ummi,”

Seolah perbicaraan pada malam itu memfokuskan sesuatu yang penting. Hamra’ mendengar dalam diam. 

Wajahnya berseri meskipun malam tiada cahaya yang terang. Ustazah Thorfina meneruskan bicaranya.

“Ummi mengasuhmu bagai menatang minyak yang penuh, sejak Hamra’ diberikan pada ummi di usia yang masih bayi oleh ibumu. Pondok yang usang ini disinari cahayamu yang sentiasa membuatkan ummi merasa ketenangan di hati. Bagai lautan yang bergelora pun mampu terkesima dan mengundur. Momen kedua orang tuamu meninggal dunia saat cinta mereka diuji dengan kerakusan harta oleh orang tua belah ayahmu, nak. Ayahmu meninggal dunia terlebih dahulu semasa sedang menunaikan haji. Pada masa itu ibumu tidak ikut bersama kerana mengandungkanmu. Ibumu anak yatim piatu. Tiada apa yang membuatkan ibumu tampak indah melainkan akhlak dan kesopanan yang persis kamu sekarang. Bagai langit dengan bumi cinta orang tuamu. Sedikit sebanyak keperibadian ibumu menambat hati ayahmu sehingga dia sanggup berkahwin meskipun keluarga pada mulanya tidak merestui. Semasa ayahmu meninggalkan ibumu, mereka mahu ibumu mati sebelum kamu dilahirkan di bumi, kerana sejujurnya kehadiran ibumu denganmu akan membawa musibah buat mereka yang tidak boleh menerima jurang antara ibu bapamu. Tiada perikemanusiaan yang ditunjukkan. Ibumu telah dihalau di rumah keluarga ayahmu dan tiada khabar dapat diterima oleh ibumu saat itu,” ustazah bercerita perlahan-lahan untuk mengingati segala rentetan pernah diceritakan oleh arwah ibu Hamra’ sewaktu dahulu.

Luluh jiwa Hamra’ mendengarnya. Hamra’ terasa bintang-bintang di langit sana telah menyepi dan menjauh. Malap terasa namun diseka air matanya daripada mengalir.

“Nak, arwah ibumu berpesan pada ummi supaya sewaktu umurmu 17 tahun barulahh ummi boleh menceritakan tragedi ini. Usiamu yang matang mungkin mampu menerima takdir Ilahi dengan hati yang tenang. Ada warkah terindah arwah ibumu coretkan khas untukmu sewaktu kamu masih lagi dalam kandungannya. Kerana ibumu pasti kandungannya akan lahir dengan selamat meskipun nyawanya menjadi taruhan. Kematian ibumu jua disaksikan ummi yang merupakan rakan seperjuangan sewaktu menuntut di sekolah agama dulu. Ibumu pergi dengan hati yang tenang, suci wajahnya sambil tersenyum. Kemungkinan Allah swt mahu ayah dan ibumu disatukan di alam lain di mana cinta mereka tidak ditentang oleh insan yang tiada insani,” ustazah Thorfina bergelut dengan emosi.

Terlalu banyak hal yang ingin dibicarakan. Banyak yang dipendam menanti saat sesuai memberitahu pada Hamra’. Lantas, dia bangun mencari warkah yang disimpan rapi tanpa dibaca olehnya atas dasar ingin menyampaikan selayaknya pada Hamra’ sendiri. Hamra’ termenung diulit cerita yang baginya bagaikan dongengan. Dahsyatnya bagai petir yang menyambar. Jiwanya makin luluh, luluh lagi daripada bunga sakura yang gugur di bumi Jepun. Ditahan dan terus ditahan.

“Hamra’, nah. Ini nak warkahnya. Ummi telah jaga bertahun lamanya. Semoga penulisan ibumu ini dapat menyampaikan kondisinya di alam sana yang amat merindukanmu. Ummi berundur dulu, hayatilah malammu ini tanpa ganguan, yang penting harus Hamra’ tahu ummi mahu Hamra’ jadi seorang yang tabah,” Ustazah Thorfina memeluk Hamra’ seeratnya.

Tiada kata yang Hamra’ tuturkan. Dia tiba-tiba sahaja menjadi kaku. Bukan seperti sebelumnya yang bisa mengeluarkan kata tanpa diundang. Namun pelukan umminya itu disambut dengan penuh kasih sayang. Hamra’ amat menghargai insan yang berada di hadapannya itu.

***

Tarikh 12.12.2000

Waktu; Malam, saat ibu menikmati malam diterangi lampu pelita.

Kehadapan bakal anakku yang akan berpijak di bumi Allah swt ini, ibu titipkan warkah mahabbah tanda ibu amat merindukan kamu sangat-sangat. Anakku sayang, kehadiranmu nanti membibitkan rasa gundah di hati ibu. Bukan tidak gembira, tetapi ibu merasakan yang ibu bakal tiada lagi di matamu. Entah mengapa ibu merindukan ayahmu yang telah meninggalkan kita berdua, nak. Ibu di saat ini banyak dugaan ibu tempuhi, pernah ibu hampir diracuni kerana hasad dengki belah ayahmu. Ayahmu enggan berkahwin dengan pilihan keluarganya, nak. Ibu jadi tempat mereka melepaskan amarah. Seolah ibu bagaikan boneka. Namun, ibu sentiasa membelaimu, mendoakan agar kandungan ibu selamat. Ibu tidak diberi makan, sehingga ibu mengemis semata-mata untuk mendapatkan makanan. Keluarga ayahmu amat kaya-raya nak, namun mereka tidak kaya iman dan takwa di hati. Ibu sanggup memilih ayahmu kerana keperibadian ayahmu mententeramkan jiwa ibu. Sungguh berbeza dengan sikap keluarganya. Sewaktu menerima khabar ayahmu meninggal dunia, tiada apa ibu fikirkan selain kalimah ilahi menjadi sebutan. Ibu bagaikan kehilangan seorang suami yang ibu cintai. Tidak lama kemudian, ibu dihalau dari rumah ayahmu yang mewah tapi dipenuhi kezaliman dan penindasan. Ibu dicampak sewaktu hujan lebat. Ditendang bagaikan kucing kurap di tepi jalan. Tanpa pakaian tersimpan, tanpa payung. Ibu dan kamu ditemani hujan yang lebat. Ya Allah. Ibu tiada arah untuk tuju, ibu tidak risau ibu kesejukkan namun ibu tidak mahu kamu juga sakit. Ibu gagahi langkah berjalan meninggalkan keluarga ayahmu sehingga ibu pitam sendirinya di tepi jalan. Mujur ibu bertemu sahabat lama ibu iaitu ustazah Thorfina, nak. Ibu dijaga olehnya. Malam itu ibu sujud lama kerana ibu bersyukur kamu masih selamat dalam kandungan ibu. Tapi ibu rindukan ayahmu, wajah ayahmu sentiasa muncul. Tangan ayahmu sentiasa menarik ibu untuk berjumpanya. Wahai anakku sayang, ibu beri namamu ‘Hamra’ Mujeera’. Semoga kamu jadi seorang mujahidah yang terindah di muka bumi ini. Usah terpukau dengan kekayaan dan keseronokkan fatamorgana dunia, nak. Jadilah suri hati suamimu kelak, berikan kasih sayang setulusnya. Tiada yang ibu tinggalkan padamu melainkan nasihat. Ibu mahu Hamra’ yang lahir mewarisi keperibadian luhur ibu dan ayah. Usah berdendam, dan usah membalas kezaliman dengan kezaliman namun percayalah Allah swt yang akan menunjukkan kekuasaanNya. Wahai anakku sayang, Hamra’. Ibu ayah rindu kamu,sayang. Titipan warkah ibu ini ditulis ditemani air mata. Air mata di mana ibu amat gembira kamu bakal lahir. Jadilah insan penyejuk mata alam semesta! Teguhkan cintamu kepadaNya dan suamimu kelak’

Yang mencintaimu,
Ibumu


Hamra’ menutup dengan kemas warkah itu ke dalam sampul semula. Tidak sanggup dia membacanya lagi. Cukup sarat penuh dengan beban perasaan yang bersarang di hati dipendam ibunya. Air matanya berjurai laju mengalir. Matanya tidak mampu menakung air mata yang tumpah.

“Ya Allah, Hamra’ tidak kuat. Hamra’ tidak kuat ya Allah. Sungguh berat ujian yang ditanggung ibu bapa Hamra’ ya Allah. Berilah Hamra’ ketabahan yang sesungguhnya, Hamra’ perlukan Allah, jangan tinggalkan Hamra’ menjauh. Hamra’ tidak punya sesiapa” suara Hamra’ yang lembut bergetar-getar. Denyutan jantungnya seolah-olah perlahan.

Malam itu bagaikan mimpi. Hamra’ terus bergegas ke mengambil wuduk. Cepat-cepat dibentangkannya sejadah. Hamra’ menunaikan solat tahujjad. Bermunajat pada Allah swt, mengadu sepuasnya pada Ilahi.

“Ya Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hatiku. Tetapkanlah hatiku padaMu. Dekatkanlah jiwaku dengan jiwaMu. Rahmatilah kedua orang tuaku di sana. Rahmatilah ustazah Thorfina yang mengasuhku. Sungguh ya Allah. Tiada yang mustahil tanpa kekuasaanMu. Betapa kerinduanku bertandang terhadap orang tuaku. Wajah mereka yang tidak mampu kutatap. Ya Allah, aku diuji dengan seberat ujian ini tidak mematahkan sekeping hatiku untuk meneruskan perjuangan di muka bumi. Akan rela aku pendamkan kesakitan ini di saat tiada yang mengetahuinya. Biar diriku diulit penderitaan yang mengajar aku untuk mengejar cintaMu. Terima kasih atas kasih sayangMu ya Allah, hingga hujung nyawa kerinduaan ini tersemat di dalam diri ini” Hamra' menadah tangan. Matanya dibanjiri titisan air mata. Di keheningan malam, Hamra’ lena di sejadah.


***

Kedengaran bunyi azan berkumandang. Hamra’ terjaga, dia tertidur di sejadah. Tepat pukul 5 pagi. Hamra’ menuju ke tandas membersihkan diri. Melaksanakan solat Subuh dengan penuh khusyuk. Saat itu tiada lagi kesedihan yang dirasai. Bahunya amat ringan sekali. “Ya Allah, terima kasih atas hadiah ketabahan ini,!’ getus hatinya.

“Kak Hamra’, kami semua sudah solat Subuh, mahu meneruskan bacaan al-Quran sekarang!” kata anak-anak yatim. Mereka tidak perlu diberitahu akan cekap melaksanakan rutin dengan sebaiknya.

“Alhamdulillah, macam itulah adik-adik kak Hamra. Teruskan pengajiannya ya, akak mahu siapkan sarapan’,” ujar Hamra’ menguntum senyuman.

Setelah menyediakan sarapan. Ustazah Thorfina muncul dengan mengenakan tudung yang labuh berwarna hijau. Dia mendekati Hamra’.

“Anak ummi sedang buat apa tu,? Soal ustazah Thorfina sambil tersenyum.

“Masya’Allah ummi, hampir terkejut Hamra’. Hamra’ tengah siapkan sarapan ummi, Hamra’ sediakan mee goreng. Sedap tau ummi, nanti rasalah air tangan Hamra’ ni!” riak wajah Hamra’ berubah sungguh. Hamra’ nampak lebih tenang.

“Ohh, ummi tak rasa pun dah tahu sedap. Hamra’ kan pandai memasak, tak gitu? Ustazah Thorfina sengaja membuat suasana riang. Lalu, dia turut membantu menyediakan sarapan.

“Ummi, Hamra’ akan pulang ke madrasah hari ni. Hamra’ nak uruskan buku-buku lagi, ditambah Sara juga datang sebab pemulangan buku teks hari ini. Selepas itu Hamra’ akan melanjutkan pengajian di Jordan, Hamra’ dapat tawaran biasiswa kerana keputusan trial Hamra’ cemerlang, ummi. Hamra’ dah lama terima tawaran ini tapi terlupa sampaikan pada ummi,” ujar Hamra’.

“Subhanallah. Alhamdulillah. Ya Allah! Hamra’ dah dapat tawaran belajar? Masya’Allah, ummi tumpang gembira. Baiklah nak, Hamra’ pergi sana uruskan urusan yang tergendala. Ummi izinkan, kerana ummi  tahu Hamra’ dah bijak tentukan kehidupan Hamra’,” jawab ustazah Thorfina sedikit keriangan.

“Syukran jazilan ummi, Hamra’ takkan lupa jasa ummi. Moga Allah swt membalasnya setimpal dengan pemberian kasih sayang ummi pada Hamra’ yang tidak terbahagi. Hamra’ pasti merindukan ummi bila di sana, terima kasih atas asuhan yang ummi beri di pondok ini sewaktu Hamra’ kecil. Kalau tiada ummi entah mana Hamra’ boleh membesar sebegini,” kata-kata Hamra’ dipamerkan dengan penuh cinta terhadap umminya.

Ustazah Thorfina terus memeluk Hamra’. Dia amat sayang Hamra’ persis anaknya sendiri. Diraut wajah ustazah Thorfina dia menghalalkan segalanya, dipalunya doa’ agar Hamra’ teruskan perjuangannya.

“Pergilah nak, ummi di sini pasti merindukan Hamra’, maafkan ummi sebab ummi tidak mampu menghantar Hamra’ ke airport, ummi harus menjaga adik-adikmu di pondok usang ini. Jaga diri Hamra’, beramallah dengan ilmu sebaiknya. Kamu adalah hadiah terindah dari Ilahi di muka bumi, pergilah berjihad mencari ilmu, gegarkan dunia dengan keperibadianmu,” sungguh semangat ustazah Thorfina bertutur. Dia tidak tahu tempoh singkat saja perjumpaanya. Yang pasti dia mahu Hamra’ sendiri berdikari dan mencari kehidupan yang sebenar di luar sana.


****

Suasana di madrasah makin riuh, kedengaran suara pelajar-pelajar tingkatan 5 yang mahu memulangkan buku teks. Ada yang mengira buku kerana risau tidak mencukupi. Ada pula yangberbual-bual buat kali terakhir bersama rakan-rakan. Pelajar lelaki madrasah itu iaitu Tahfiz wal-Qiraat juga singgah ke madrasah perempuan Ad-Dinniyah kerana sesi pemulangan buku teks gempur diadakan serentak.

Kelihatan kelibat Maria dan Anna. Dua belangkas yang tak lari daripada membawa gosip-gosip dan taburan hasad dengki. Sewaktu mereka berjalan sambil bergelak-tawa, Ahmad Emir Furqan muncul lalu di sebelah mereka sekilas. Mata kedua-dua terbeliak. Seolah malaikat yang lalu.

“Mariaaa, dia tu handsome lah, hidung mancung maklumlah ada keturunan arab kan, berilmu pula tu, yang penting muka dia perfect licin macam korea punya artis plus anak orang kaya!,” seloroh Anna yang masih tak percaya kewujudan Ahmad Emir Furqan seketika.

“Woww, menarik bioligrafi dia, boleh aku tackle dengan kecantikan aku ni,” getus hati Maria yang mempunyai rancangan sesuatu. Nekad untuk memiliki Ahmad Emir Furqan atas dasar rupa dan kekayaan yang dimiliki.

“Hoii, yang kau termenung kenapa minah? Cubit Anna di tangan Maria.

“Ehh nenek kau. Eh nenek aku. Ada apa?? Maria kaget.

“Itulah orang tak suruh termenung dia pula syok sendiri melayan perasaan, Maria kau ni syok sangat ni. Bagilah dia tu kat aku saja,” leter Anna lagi.

“Err, please lah dia aku punya. Wei kau rasa kan Ahmad Emir Furqan tu syok kat siapa agaknya,? Soal Maria penuh tanda tanya.

“Of course lah minah oi, Ahmad Emir Furqan tu minat kat Hamra’ Mujeera sorang, tak tahu ke?

“Ha? Perempuan yang berhijab dan muka suci tu ke. Mustahilah, Hamra’ tu mana layan lelaki. Tengok cara pun tahu” Maria menafikan seolah tak percaya Ahmad Emir Furqan meminati Hamra’.

“Aduii, tak mustahilah Maria. Hamra’ tu lawa, lawa lagi daripada kau, even dia tak layan tapi Ahmad Emir Furqan mesti melayan dia juga tu” tegas Anna.

“Hamboi, kau bukannya puji aku malah puji budak tu pula. Eh, kalau macam tu tengoklah nanti macam mana. Aku try dapat kan harta lelaki tu, haha” riang Maria.

Ekk harta? Mata duitan betul kau ni minah oii. Tapi boleh share dengan aku juga nanti kan?” Anna pun tergelak sama. Betul-betul merasa mereka akan dapat tawan hati Ahmad Emir Furqan.

***

“Assalamualaikum Hamra’!” jerit Sara dari jauh membuat Hamra’ kaget dan menoleh ke belakang.
“Sara! Wa’alaikumussalam wbt, sudah sampai dari kampung ya?” soal Hamra’ dengan senyuman di bibirnya.

“Iye Hamra’, Sara ingat lah hari ni kan kita pulangkan buku teks. Hamra’ macam mana sihat tak?
“Alhamdulillah sihat, Allah swt masih beri Hamra’ bernafas lagi. Sara pula? Riang saja sejak pulang ke kampung halaman?

“Alhamdulillah, Sara juga baik-baik saja. Mana tak riang dapat jumpa keluarga semula, rindu sangat pada ibu bapa Sara,” Sara mengekpresikan momennya pada Hamra’. Sedikit rasa sedih pabila Sara menyebut perkataan rindu ibu bapa’ di jiwa Hamra’ secepat mungkin dia menyorokkan kesedihan itu.

“Hamra’ dengan pun turut rasa kegembiraan Sara, ayuh kita masuk ke dalam dewan. Tapi sebelum tu Hamra’ nak tanya siapa bakal hantar kita ke airport nanti ya? Tiket sudah ada ditangan. Tinggal sehari lagi mahu flight ke Jordan” Hamra’ menanyakan soalan pada Sara yang turut sama dapat melanjutkan pelajaran di Jordan.

“Yang itu Hamra’ usah khuatir, sebab ayah Sara akan hantar kita. Sara tak sabar-sabar untuk naik flight buat pertama kalinya nanti!” suara Sara yang begitu teruja.

‘Terima kasih Sara, sanggup tumpangkan Hamra’. Kalau bukan sebab Sara ...”

“Dah dah. Sara lagi terhutang budi dekat Hamra’, sebab ikatan persahabatan dengan Hamra’, Sara dapat ilmu pengetahuan berserta tazkirah, full pakej. Sara patutnya bersyukur mengenali Hamra’. Ayuh kita masuk ke dalam dewan, dah lambat pula nanti!” jawab Sara.


****

Hamra’ dan Sara lega akhirnya buku teks dapat dipulangkan dengan jumlah yang sepatutnya. Sara meninggalkan Hamra’ sebentar kerana dormnya masih lagi tidak dikemas rapi.

Hamra’ mengambil tempat menunggu Sara di kolam tepi asrama mereka. Melihat keindahan ciptaanNya sambil tangannya memegang tasbih. Tak lepas mulutnya berhenti berzikir.

“Emir Furqan, agaknya selepas ni melepaslah peluang enta nak tackle hati seseorang ya?” soal Firhan.

“Siapa saja yang ana nak tackle ni?” tanyanya seolah tidak memahami maksud tersirat rakannya.

Tiba-tiba Firhan menunding jari ke arah bangku yang ada di kolam, terdapat seorang kaum hawa bertudung labuh warna ungu duduk keseorangan.

Ahmad Emir Furqan dapat menjangka itu adalah Hamra’ Mujeera! Hatinya terus berbunga-bunga.

Sukar sungguh mencari kelibat wanita itu meskipun madrasah mereka berhampiran. Kadang muncul kadang malap. Hadirnya bagai biadari di hati Ahmad Emir Furqan. Dia terus teringat akan warkah yang dititipkan khas untuk wanita itu.

“Apa mungkin warkahku telah kau baca dan apa juga responmu ya Hamra’?” Ahmad Emir Furqan berdialog.

“Emir Furqan, enta termenung ke? Pergilah berjumpa Hamra’ selepas ni dah tak jumpa dia lagi agaknya,” ujar lembut Firhan.

Ahmad Emir Furqan mengorak langkah menuju Hamra’, diperbetulkan posisi kopiahnya di kepala. Sambil menoleh ke arah Firhan.

Handsome tak enta, Firhan?” nada suara yang sedikit memuji dirinya.

Handsome macam kak ton. Furqan, enta tu dah sempurna sedang nak sempurna mestilah cari kaum hawa yang untuk jadi pelengkap hidup, dapat tawan hati Hamra’ bagitahu enta ya!” gurau Firhan.

Ahmad Emir Furqan hanya tersenyum saja. Dia akui untuk menawan hati gadis di hadapannya bukan semudah memakan abc. Hamra’ punya hati nurani yang dapat mencairkan jiwa sesiapa yang melihatnya.

“Assalamua’laikum, ya Hamra Mujeera,” kekok Ahmad Emir Furqan.

Berdebar-debar jantungnya saat menyapa. Redup mata Hamra’ memberikan tanda suci penglihatannya. Bibirnya indah ditambah kejernihan raut wajahnya.

Hamra’ mendongak sedikit memerhati siapa gerangan yang memberi salam. Syahdu suaranya. Kelihatan Ahmad Emir Furqan tidak jauh di bangku yang didudukinya.

Hamra’ teringat akan warkah Ahmad Emir Furqan! Dia harus mengembalikannya semula.

“Walaikumussalam, ya Ahmad Emir Furqan,” jawab ringkas gadis di depan matanya. Lalu Hamra’ bingkas bangun meninggalkan kolam kerana tidak mahu berjumpa lelaki yang bukan mahram baginya di tempat seperti itu.

“Hamra’ ... tunggu! Tunggu Furqan!,” kerut dahinya bila Hamra’ bergegas mahu pergi.

“Kali ini saja Hamra’, Furqan nak berbicara empat mata dengan Hamra’ sebelum Furqan membawa diri,” suaranya makin hiba.

Hamra’ mendengarnya tidak merasakan itu satu sebab malah hanya alasan. Namun di sudut hati kecilnya, timbul rasa simpati. Langkah Hamra’ dihentikan apabila Ahmad Emir Furqan pantas memotong dan berada tepat di hadapannya. Jantungnya tercungap-cungap ketika berhenti. Bagaikan berlari 100 meter.

Wajah Hamra’ tidak berpaling melihat kekacakkan Ahmad Emir Furqan. Hamra’ menguntumkan senyuman sedikit.

“Ke .. kenapa laju sang .. sangat Hamra’ jalan? Ada emergency ya? Ahmad Emir Furqan menanya soalan.

Hamra’ tidak menjawab. Dia mengeluarkan sepucuk warkah Ahmad Emir Furqan.

“Ini surat enta bukan?” soal Hamra’.

Ahmad Emir Furqan mengangguk.

“Ambillah semula, Hamra’ sudah membacanya. Warkah ini terlalu berat untuk Hamra’ menyimpannya, apa pun alasan Furqan memerhati gerak-geri Hamra’ ke pondok usang itu sebenarnya tidak perlu pinta kemaafan. Tetapi wajar seorang tahfiz yang disegani seperti Ahmad Emir Furqan menghambakan diri denganNya. Usah bimbang Hamra’ takkan lapor pada murrabimu perihal warkah ini,” nada lembut Hamra’ membuatkan Ahmad Emir Furqan rasa kecundang.

Pantas Hamra’ meneruskan bicaranya lagi. Dia tahu semua kaum adam punya niat yang sama pabila mendekatinya.

“Hamra’ tidak mencari seorang kekasih malah mencari seorang suami,” getus Hamra’.

“Furqan juga sama, tidak mahu menurut cinta hawa nafsu, furqan mencari seorang kaum hawa dijadikan isteri, dan wanita itu yang berada di hadapan mata furqan sekarang,” sekali lagi jawapan Ahmad Emir Furqan melahirkan menerusi dalam hatinya. Suaranya seolah penyanyi nasyid In-team sungguh merdu. Sedikit ketegasan dipamerkan pada Hamra’ yang dia sudah mula menyayangi Hamra’.

“Furqan akan menemani Hamra’, membawa khabar gembira agar terbit bahagia dan harapan,” tenteram dan teduh kesimpulan Ahmad Emir Furqan.

“Pada hati yang kian karam, pada jiwa yang makin gersang, pada jasad yang makin longlai. Tuhan tahu apa yang direncanakan pada umatNya. Bisa saja Furqan berkata persis itu, bagai gunung yang mendengar akan menyorokkan letusan apinya. Pada tepat waktu menurutNya, bukan kemahuan kita akan bercantun deraian hati. Pada waktu terkandas dariNya, mengikut kemahuan diri, kita akan berpisah dan merobek deraian hati. Teguhkan Cinta pada sang Khaliq, tiada janji Hamra’ berikan. Andai Hamra’ tulang rusuk Furqan yang hilang, Allah swt pasti memberikan jalan termudah kelak, sekian saja. Usah menghalang laluan Hamra’, moga Allah swt memberkatimu pejuang agama!” bicara Hamra’.

Dia tahu hatinya terpaut dengan Furqan bukan kerana rupa parasnya namun ketinggian akhlak. Tapi sejarah silam ibu bapanya mebuatkan dia akur untuk mendiamkan diri berjihad mengejar ilmu Allah swt.

Ahmad Emir Furqan terkesima. “Ya Allah, begitu sukar untuk menawan hati gadis itu, dia sungguh menjaga dirinya untukMu, berikanlah aku peluang untuk merasa mahabbah dalam dirinya untuk mencipta mahligai indah bersama,” nada suara Ahmad Emir Furqan dilafazkan menerusi hati. Dipejam matanya. Itulah pertama kali dia berbicara dengan wanita itu dan saat itu adalah pertemuan terakhir untuk dia mengenali wanita bernama Hamra’ Mujeera.

Saat memejam mata, ada satu suara di langit menyapa Ahmad Emir Furqan.

"Sabar wahai pejuang agama, apabila dia tidak memlilihmu, cinta belum berpihak padamu, ada khabar gembira ingin kusampaikan. Tatkala itu, Allah masih menunggumu, mendengar doa-doamu, merindui sujudmu. Sehingga senyumanmu dibasahi air mata kerana Allah. Lalu, pergilah cari senyuman itu dalam sujudmu. Wanita itu masih menjaga kesucian diri dan hatimu daripada syaitan laknatullah"

Mata Ahmad Emir Furqan terbuka, dia merasakan suara itu sengaja menyapa untuk memujuk hatinya yang lara. Terukir senyuman di bibirnya. “Ya Allah, aku rindu mengadu padaMu perihal kondisiku ini,” ujar lembut Ahmad Emir Furqan.


BERSAMBUNG <3