Cerpen Seteguh Cinta Hamra' (Part 2)

Rasulullah saw bersabda " Tiada beriman seseorang kamu sehinggalah dia mencintai saudaranya sama seperti dia mencintai dirinya sendiri

Ya Allah. Dinginkanlah panas kalbuku ni dengan salju keyakinan. Padamkanlah bara jiwaku ini dengan renjisan air keimanan’’ monolog Hamra’ apabila air wudhu menjadi penemannya. Mungkin liku-liku hidup ini tidak cukup indah tanpa melalui sedikit pengalaman getir. Baginya perasaan yang mnyelebungi jiwanya dapat mengelakkan luka semalam yang kekal memenjara hati. Hamra’ duduk bertakafur menerka segala rintangan hidup. Ya Allah. Bagaimana agaknya keadaan pondok usang yang dihiasi dengan anak-anak yatim yang berakhlak mulia apabila aku menjelajah ilmu di luar negara? Hamra’ kelihata sayu. Dia merasakan keputusan SPM yang bakal keluar bakal mendebarkan segelinap hatinya.


Tiba-tiba Qaisara berjalan pantas merapati Hamra’ sambil ditanganya memegang sepucuk surat yang yang tampak kemas digenggamannya.

‘‘Assalamualaikum, Hamra’ ! Ada warkah untuk awak’’ Sapa Qaisara sambil menghulurkan surat.

‘’Wa’alaikumussalam Sara,’’ dengan tenang Hamra’ mengambilnya.

Bukalah warkah itu Hamra’, Sara ingin melihat intipatinya juga’’ tutur kata Qaisara dengan penuh nada manja.

 Hamra’ bagaikan sudah memahami rakannya.

“ Allahu Akbar!  Allahu Akbar! ... ’’  Kedengaran azan mula berkumandang di sekitar pesantren. Kedua-duanya terus berhenti berbicara seketika.

‘’Sara, jom solat dulu, azan sudah pun berlalu’’ Hamra’ mencuit tangan rakannya itu.

‘’Lah Hamra’ ni, baru sahaja hendak suruh awak membaca warkah daripada ‘ehem’ itu, bukan senang hendak berpeluang rapat dengan dia’’ kata Qaisara.

 Hamra’ terus beristighfar.  Astagafirullah’aladzim, Sara. Kalau ya pun jomlah kita solat dulu. Bukankah azan sudah menyeru. Tak lari pun surat itu nanti’’ ujar Hamra’

Pantas Qaisara mencela. ‘’Hamra’, Sara tahu itu, bacakan tak lama jadi bukalah dulu sekejap? Hehe. Sambil tersengih-sengih.

‘’Err, Sara tahu tak apa kata hati Hamra’ sekarang?’’ kata Hamra’ perlahan nadanya.

‘’Kata hati pun pandai berpesan ya? Qaisara menyampuk.

‘’Na’am ya sodaqati, dia pesan jangan kerana sepucuk surat kita alpa dan lalai dengan melaksanakan perintah Allah swt. Bangunkan harga diri, belajar mementingkan ukhrawi, belajarlah bercakap dengan Allah iaitu melaksanakan solat. Entahlah macam manalah sekiranya umur kita tidak panjang. MasyaAllah. Mesti sedih bukan nyawa ditarik dalam keadaan tidak mendirikan solat. Padahal warkah yang tidak wajib kita dahulukan? Solat adalah salah satu terapi iman, solat adalah masa kita bercinta dengan Tuhan. Hamra’ tidak mahu dipengaruhi penyakit hati dan amat mudah jatuh cinta pada keindahan duniawi, lupakanlah dunia buat sementara waktu barulah solat tersebut boleh memberi kekuatan spiritual yang tidak terjangka. Bayangkanlah, ketika Saidina Ali dipanah ketika beliau solat. Betapa khusyuknya solat beliau sehingga tidak menyedari anak panah tersebut sudah mencabutnya nyawanya. Jika hendak mencabutnya di luar solat tentulah rasa takut tidak terperi. Jika gagal kita dalam melaksanakan solat percayalah kita hampir gagal menguruskan kehidupan pada hari ini. Tidak percaya? Ujar Hamra’ sambil menggorak langkah menuju ke surau yang berdekatan dengan asramanya.

Qaisara melopong dan terus terdiam seribu bahasa. Ya, betul katamu Hamra’getus hatinya.

Eh tunggu Hamra! ‘’Tunggu Sara, jom solat sama-sama’’ dia berlari-lari anak. Senyuman menguntum di bibirnya.

Sejurus sahaja solat Hamra’ dan Qaisara duduk di anjung seri tepi surau. Hamra’ menadah tangannya lalu berdoa. Qaisara hanya melihat sahaja dengan sedikit kebingungan.

‘’Kenapa Hamra’ menadah tangan’’? Kata Qaisara.

‘’Entahlah Sara, hati tergerak untuk berdoa, mungkin dapat juga menajamkan nurani dan menguatkan hati. Barulah kita dapat membacanya sekaligus menerimanya dengan lapang dada segala-galanya’’ suara lembut Hamra’ berkata-kata. Wajahnya cukup berseri tanpa secalit sedikit mekap. Bibirnya yang berwarna kemerah-merahan, matanya cukup mempersonakan bagi sesiapa yang memandangnya. Perlahan-lahan Hamra’ membuka sampul warkah yang berwarna putih. Tulisannya cukup kemas. Mata Hamra’ dan Qaisara sedang memerhati setiap bait-bait kata yang tersusun dalam warkah itu.

‘’Assalamualaikum, Hamra’ Mujeera,

Kaifa haluki? Sebagai mukadimahnya ...

Furqan betul-betul teruja mengenali Hamra’. Hal ini kerana terbukti melalui sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: Sesiapa yang berusaha menuntut ilmu, Allah akan mempermudahkan jalan menuju ke syurga dan para Malaikat mengembangkan sayapnya menaungi orang yang menuntut ilmu kerana suka dengan apa yang mereka lakukan. Tujuan Furqan mengutus warkah atas dasar memohon maaf kerana sewaktu saudari Hamra’ keluar dari madrasah, Furqan tidak sengaja mengekori Hamra’ dalam diam sehingga sampai ke sebuah pondok Al-Qasidah Mukminatul. Kelihatan Hamra’ tekun melayan mereka dan mengurus anak-anak yatim. Belum pernah Furqan melihat ada kaum hawa sanggup menjenguk ke pondok yang tidak seberapa itu. Sejuk hati Furqan melihat saudari Hamra’ semoga saudari Hamra’ akan menjalani hidup bersandarkan perintah Allah swt sentiasa dan berusaha menyerahkan hasil kepadaNya. Maaflah kerana mencuri masa saudari Hamra’ dengan utusan warkah daripada Furqan. Maklumlah banyak yang Furqan teruja berbicara walaupun inilah pertama kalinya mengutus warkah kepada wanita. Sampai di sini sahaja ya. Kalau murabbi tahu sudah pasti Furqan bakal dihukum, pelajar Tahfiz Wal-Qiraat diharamkan melakukan perkara seperti ini. Mungkin sampai di sini saja, mohon izin untuk mengundurkan diri.

Hamba Allah,
Ahmad Emir Furqan Syed Al-Idris


Hamra’ menutup dan menyimpannya semula warkah itu ke dalam sampulnya. Qaisara dapat menyangkal dengan tepat sekali ternyata benar Ahmad Emir Furqan mula menyukai Hamra’ Mujeera. Namun Qaisara tidak mahu memasuk campur.

‘’Hamra’ warkah ini terlalu bermakna kan?’’ Qaisara mula bergurau.

‘’Sara, kami tiada apa-apa. Warkah ini nanti Hamra’ pulangkan semula. Tidak elok simpan surat yang bukan milik kita sepenuhnya’’ jawab Hamra’.

‘’Tapi tak sangka pula ya, Ahmad Emir Furqan juga dalam diam-diam dalam hatinya ada taman, rajin saja tengok kaum adam tu mengaji, kalau azan, Allah. Sampai ke madrasah kita dengar alunan suara yang merdu tu’’ ujar Qaisara.

Merek saling berpandangan. Sama-sama ketawa kecil. Hamra’ sedar rakannya sahaja menjadi penghibur hatinya.

“Furqan, apa hajatmu mengutus warkah sebegini?” Hamra’ bermonolog, gundah hatinya.

***

Dewan Ilmu Saujana dipenuhi pelajar-pelajar tingkatan 5. Takzirah umum sedang bergegar mengoncang jiwa-jiwa muda. Ia adalah salah satu program kerohanian yang wajib bagi pelajar-pelajar Madrasah Ad-Diniyyah. Biasanya pengisian disampaikan oleh seorang daripada pensyarah luar untuk mereka mendapat ilmu di samping menanti detik berakhirnya persekolahan mereka.

Dua jam berlalu tazkirah mereka keluar dari Dewan Ilmu Saujana. Terdengar satu perbualan yang cuba dibangkitkan oleh Qaisara.

“Bagus penyampaian Ustaz Ameer tadi ya. Apabila sentuh fasal ibu bapa saya selalu naik sebak, terus termotivasi hendak belajar bersungguh-sungguh untuk membela mereka kemudian hari” Qaisara memecah kekakuan.

Anna dan Maria merupakan pelajar kelas lain mendengar turut mendengus dan meyampuk tanpa diundang.

“Dari dahulu sampai sekarang, ustaz-ustaz hanya tahu memberi nasihat supaya menghormati ibu bapa. Selepas itu pesan jangan derhaka. Seolah-olah ibu bapa dalam dunia ini suci seperti malaikat dan anak-anak seperti kita sahaja yang kotor banyak dosa. Tiada seorang ustaz-ustaz yang memahami yang tidak semua ibu bapa itu baik”  komen Anna.

Dia memandang jauh kemudian menyambung lagi “ramai ibu bapa keparat sekarang sebab merekalah, anak-anak jadi teruk, rendah diri, terasing, malu hendak berbuat baik dan sebagainya. Malah kata-kata nista juga ditaburkan sesuka hati. “bodohlah, binatang” Anna dengan berani meluahkan rasa tidak puas hati.

Maria pelajar baru sekolah itu juga mula bersuara. “Aku juga siap dipanggil anak derhaka, diugut hendak doakan aku bakal mati secepatnya. Sekali sekala sahaja aku akan keluar dari rumah” kata Maria tanpa segan silu dengan nada suaranya yang penuh kebencian.

Langkah Hamra’ dan Qaisara terhenti, mereka mendengar perbualan pelajar-pelajar yang tidak dikenali itu.

“Apa, anak sahaja derhaka? Ibu bapa tidak derhaka? Bodohnya!” Anna agak beremosi.

“Hormatilah ibu bapamu” satu suara mula berbicara.

Serentak Anna dan Maria berpaling ke belakang. Mereka tercenggang.

“Ibu bapa ini ada pelbagai sikapnya. Ada yang bermata RM dan ada yang tak kenal dosa pahala. Namun seburuk mana pun ibu bapa kita, kedudukannya tetap mulia. Mereka perlu dihormati,” kata Hamra’
Hamra’ terus menyambung lagi.

“Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat perlu berkata-kata yang baik, berdiam diri lebih afdal daripada berkata-kata nista. Lagipun ustaz memberi ceramah berkenaan perlunya menghormati ibu bapa kerana sasaran pendengar adalah anak-anak.

Anna, Maria serta serta Qaisara berpandangan mencari kefahaman di sebalik kata-kata itu.

“Ahhh,  beriman... beriman... beriman, itu sahaja perkataan yang kerap aku dengar malah sengaja hendak uji aku untuk menderita” suara seolah-olah tidak berpuas hati Maria dengan Hamra’.

“Pandanglah segala apa yang terjadi terhadap kita dengan hikmah. Setiap perbuatan pasti ada balasan. Jika kita bersangka baik, In sha Allah DIA tidak akan membiarkan kita terus-menerus susah. Percayalah, balasan di sana nanti yang lebih kita dambakan berbanding kenikmatan dunia. Hakikatnya, kita tidak dapat menghindari ujian. Sentiasalah berpegang pada tali-Nya” balas Hamra’ dengan sopan dan nada lembut. 

Senyuman jelas terpapar di wajah Qaisara yang selesa mendengar sahabatnya itu bertutur.

“Bercakap memang senanglah, tidak kisahlah apa pun yang jelas aku tak suka ibu bapaku!” kata Maria.
Hatinya panas. “Aku juga tak menyokong, ustaz itu tak ada gunanya, Anna rakan Maria itu sama-sama memberontak.

 Mereka lalu beredar dengan berjalan penuh keangkuhan yang jelas terpapar di wajah mereka.

Qaisara memegang erat tangan Hamra’, “Ish, mereka itu tak tahu hendak bersyukur pada Allah swt, tiada lafaz yang menampakkan mereka menghormati kita, buktinya mereka juga menggunakan bahasa kasar dengan awak, ya Hamra’ Maafkanlah mereka jika terguris hati dengan kata-kata mereka” pujuk Qaisara.

“Tidak mengapa, Sara. Kalimahnya tetap menemani diri yang hina ini. Apalah sangat luka terguris hati jika dibandingkan dengan kesakitan dan luka seseorang ibu bapa yang melahirkan kita. Senyum sahaja. Biarkan kita sendiri mengambil ubat dan balutnya sendiri, betul tak? Berkata sambil senyum Hamra’.

“Itu lebih bijak Hamra’” Dia setuju bulat-bulat kata sahabatnya itu.

***

Warna-warna pelangi menyelimuti majlis ilmu yang diadakan seperti biasa oleh Warden Asrama Putera & Puteri, Ustazah Maryam. Warden itu amat disayangi oleh pelajar-pelajar.

“Alhamdulillah, bersyukur kita kepada swt yang memberikan kita nikmat iman dan Islam. Bersyukur juga kepada Allah swt yang memilih kita bagi menuntut ilmu di sini. Semoga keputusan SPM yang bakal keluar nanti dapat merealisasikan impian dan cita-cita anak-anak ummi untuk meneruskan jihad menuntut ilmu. 
Alhamduillah, keistimewaan sepanjang anak ummi berada di sini terlalu banyak, bukan? Kata Ustazah Maryam sambil tersenyum mekar di bibir.

“Sejak form 1 hingga form 5 anak-anak ummi diberi pendedahan tentang agama juga. Ilmu agama terlalu penting kerana setiap ujian yang dihadapi bergantung pada ilmu agama yang dimiliki. Alangkah indah jika ilmu tersebut dapat dibandingankan dengan pengalaman hidup agar setiap ujian dapat dihadapi dengan lebih baik. Salah seorang pelajar berdiri sambil mengangkat tangan.

“Ya anak ummi, ada soalan apa?” ujar lembut Ustazah Maryam.

“Ummi, jika seorang itu jahil ilmu agama adakah ujiannya makin sukar di mata Allah?”

“Anak-anak ummi yang dikasihi, sebenarnya ujian bukanlah hukuman. Ujian adalah jambatan panjang yang mesti kita lalui dalam perjalanan menuju ke alam abadi. Hakikatnya, Allah swt tidak memilih sesiapa pun dalam memberi ujian. Allah swt sengaja menguji untuk mendengar doa dan rintihan hambaNya agar kita “kembali” kepadaNya” Ujar Ustazah Maryam.

Hamra’ dan Qaisara amat tertarik melihat pertuturan Ustazah Maryam. Bagi mereka ustazah itu banyak berkorban untuk semua malah tiada sedikit pun kata-kata kasar terhadap semua pelajar. Mereka sayang Ustazah Maryam. Begitu juga persepsi pelajar-pelajar lain.

“Ada soalan lain yang ingin ditujukan lagi wahai anak-anak ummi?” Ustazah Maryam memandang putera puteri di dalam majlis ilmu tersebut.

Dengar tutur kata yang kemas Qaisara bangun lalu memberanikan diri untuk bertanya soalan.

“Ustazah kenapa Nabi turut diuji dengan dugaan oleh Allah swt?” Tanya Qaisara.

Pelajar-pelajar yang duduk memandang dengan penuh minat.

“Benar Nabi dan Rasul adalah merupakan orang yang paling banyak diuji bukan kerana taraf mereka tetapi untuk memberikan teladan dan pengajaran kepada manusia. Memanglah mereka dipimpin oleh Allah swt ketika menghadapi ujian tersebut tetapi cara mereka menanganinya itulah yang mahu ditunjukkan kepada kita. Kesabaran merekalah yang wajib kita contohi” kata Ustazah  Maryam .

Tumpang mencela ummi, bentuk ujian bagaimana yang diterima oleh mereka agaknya? Firhan salah seorang pelajar turut bertanya. Perbualan mereka dengan ustazah Maryam semakin rancak sekali.

Terasa sekalian mata memandang ustazah Maryam yang mula bersuara.

“Wahai anak-anak ummi sayangi, semua Nabi dan Rasul tidak pernah ketinggalan diuji dengan cara yang berbeza. Antaranya ialah Nabi Yusuf diuji oleh dugaan keelokan rupa paras dan kasih sayang ayahnya sendiri. Dalam buangan Baginda diuji dengan dugaan cinta Zulaikha. Nabi Ayub diuji oleh kekayaan harta benda dan anak-anak ramai. Ketika diulit kemewahan Baginda didatangi penyakit yang sangat teruk menyebabkan semua ahli keluarga dan sahabat handai menjauhinya termasuklah isterinya sendiri. Nabi Nuh pula diuji oleh anaknya yang kufur dan membangga diri. Akhirnya Baginda terpaksa berpisah kerana mereka berlainan agama dan anaknya enggan menerima dakwahnya. Ketika mencari Tuhan yang Maha Esa, Nabi Muhammad saw pula lebih dahsyat ujiannya. Baginda diuji dengan kematian demi kematian sejak dalam kandungan lagi. Ketika memulakan dakwah, baginda dicerca begitu hebat, dipulau, dihalau dan disakiti. Walaubagaimanapun Allah swt sentiasa memerhati dan menilai kesabaran hamba-hambaNya. Walaupun mengambil masa yang lama, setiap Nabi dan Rasul berjaya dalam ujian mereka. Begitu jugalah dengan kita wahai anak-anakku. Walaupun kita manusia biasa, kita masih boleh mencontohi jalan dirintis para Nabi dan Rasul. Pengorbanan memerlukan kesabaran.” Jelas penghuraian ustazah Maryam.

Tajam menikam. Sungguh ringkas dan padat isi setelah mendengar kata-kata itu. Hamra’ mendengar dengan hati yang sayu dan terkilan. Cuba dipendam. Hamra’ mendiamkan diri seribu bahasa. Sungguh menggamit kalbu bagi sesiapa yang mendengarnya.

‘’Ya Allah, besar kekuasaanMu, moga secebis ketabahan hadir dalam diriku jua ...” rintih Hamra’
Selesai sahaja majlis ilmu tersebut mereka bersalaman dengan ustazah Maryam. Air mata ustazah Maryam menitis dan tidak putus-putus doa diberikan kepada putera puterinya.

Hamra’ berlalu mencari ketenangan pada hening malam itu. Ditemani bulan, bintang di langit. Alam turut menyaksikan Hamra’ sedang menunaikan solat sunat dua rakaat. Kemudian Hamra’ tidur membawa hati yang lara.

***

Keesokkan paginya, selepas solat Subuh, Hamra’ melanjutkan dengan menghabiskan masa membaca surah Al-Kahf. Hamra’ meneruskan niatnya untuk bertemu dengan anak-anak yatim di pondok  usang Al-Qasidah Mukminatul. Hamra’ mengenakan baju jubah setengah berwarna coklat cair serta tudung bawal berwarna turquoise yang labuh, cukuplah menutupi auratnya. Penampilannya ringkas namun menepati syariat aurat yang perlu dijaga. Hamra’ berjalan keluar dari asrama An-nur menuju ke pondok anak-anak yatim tersebut.

“Assalamualaikum,” sapa Hamra’. Ustazah Thorfina muncul dan menjawab salam Hamra’.

“Kawan-kawan, kak Hamra’ datang pondok kita!” jerit anak kecil di situ dapat mengejutkan rakan-rakannya yang sedang khusyuk membaca Al-Quran seperti gaya Al-Hafiz dan Hafizah.

Kehadiran Hamra’ disambut mesra oleh ustazah Thorfina dan anak-anak yatim. Cukup menyenangkan mata yang melihat. Mereka mendapatkan Hamra’ sambil dipeluk, Hamra’ tidak lupa membawa sedikit makanan, diberikan kepada mereka satu per satu.

“Aiman rindu kak Hamra’ sangat-sangat sampai tidur tak lena” kata Aiman yang berusia 7 tahun.

“Alala, kesian Aiman. Akak Hamra’ pun rindu kalian sebab itu akak datang sini” jawab Hamra’.

“Kak Hamra’, bukan Aiman saja rindu. Kamil, Ain, dan semua juga,” sampuk Luqman keanak-anakan.

Hamra’ terus melayan karenah anak-anak yatim itu dengan penuh mesra dan gelak tawa ketika salah seorang membuat jenaka. Bingkas Hamra’ bangun meninggalkan mereka dan menemui ustazah Thorfina. Dipeluknya ustazah Thorfina seperti membayangi ibunnya sendiri.

“Ummi, malam ni Hamra’ ingin menginap di pondok yaa?” Hamra’ melepaskan pelukan lalu duduk merapati tempat duduk ustazah Thorfina.

“Insya’Allah, sudah pasti boleh mawarku sayang,” ustazah Thorfina menguntum senyuman di mana ada rasa mahabbah antara dia dan Hamra’.

“Dah tamat SPMnya nak,? tanya ustazah Thorfina dengan lembut.

“Sudah ummi, kenapa?

“Ummi nak bincang sesuatu dengan Hamra’, malam nanti sebab sekarang ustazah perlu keluar. Hamra’ tolong perhatikan adik-adik dulu ya. Beri tazkirah pada mereka yang amat dahaga ilmu Hamra’, fahamkan mawarku sayang? Nada lembut keibuan ustazah Thorfina disambut dengan senyuman Hamra’.

***

Menjelang petang, Hamra’ menghabiskan masa bermain dengan anak-anak yatim di halaman belakang pondok. Mereka berlawan badminton bersama, ada saja suara memecah keriangan antara mereka. Yang pasti mereka terhibur dengan adanya kak Hamra’ disisi. Hamra’ melihat suasana ladang yang terbentang luas dengan kehijauan tumbuhan, dia sempat merafakkan kesyukuran kepada Allah swt. Qaisara, rakannya pula sudah balik ke kampung halamannya, dititipkan doa agar Sara sampai dengan selamat. Hamra’ memandang langit, dia tak punya apa-apa. Lamunan Hamra’ terhenti pabila adik Ain menarik tangan Hamra’. Mujur, mereka semua sudah masuk ke pondok menunggu azan Maghrib berkumandang.

Masing-masing bergegas membersihkan diri. Berwudhuk. Seusai solat maghrib, ustazah Thorfina masih belum pulang. Hamra’ tanpa disuruh menuju ke dapur menyediakan makan malam di samping anak-anak yatim tersebut masing-masing mengambil tempat dan membaca serta menghafaz al-Quran.

“Alhamdulillah, malam ni kita dah selesaikan beberapa tuntutan Allah swt. Sembahyang, membaca Al-Quran, makan. Seterusnya kalian nak apa lagi adik-adikku?” suara lembut Hamra’ menarik tumpuan.

“Kami rindu dengan tazkirah akak Hamra’, kami rindu kak,” respons melebih adik Qairul tanpa segan silu. Semua mengangguk kepala tanda setuju.

“Baiklah, akakHamra' menurut. Alhamdulillah, Dia Yang Maha Pengasih telah mempermudahkan segalanya. Wahai adik-adik Hamra’ yang disayangi Allah swt, akak Hamra’ teringin berkongsi tentang ‘Sebuah Erti Cinta Dalam Tangisan’. Hamra terus berkata-kata.

“Tika merasa di hati berbelah bagi, mungkin kadang kala kita binggung hendak memilih antara cinta. Namun, yakinlah seteguh hati mohon kepada Allah swt agar dapat petunjuk dalam menyelusuri liku-liku perjalanan.
Semua memandang tepat ke arah Hamra’ dengan penuh minat. Tiad bunyi bising. Hanyalah kedengaran bunyi-bunyi cengkerik ditemani bayu angin sempoi-sempoi.

“Haa, adik-adik kak Hamra’ ada tak yang susah menangis? Tidak pernah menangis? Tanya spontan Hamra’ tujukan.

Satu suara menyahut. “Kak Hamra’ kami semua pernah menangis. Nak-nak lagi Aiman asyik menangis sebab dia paling bongsu di sini. Kami alami sebab kesedihan pasti dirasai oleh semua hamba Allah swt” suara Laila yang berumur 15. Bakal Hafizah di pondok anak-anak yatim tersebut.

Hamra’ tersenyum. Geli hatinya melihat adik-adik bawahannya.

“Bukan apa kak Hamra’ rasa cemburu kalau kalian ada yang tidak pernah menangis, tidak pernah menangis yang kak Hamra’ maksudkan tidak pernah hidup susah atau tidak pernah ditimpa bencana dan musibah” ujar Hamra’ penuh khusyuk.

“Air mata itu bukan tanda kelemahan yang dahsyat. Air mata tidak sama sekali menjatuhkan ego lelaki. Tidak macholah jika lelaki menangis perlu disangkal. Ada nilai titisan air mata itu”

“Kak Hamra’ antara kaum hawa atau kaum adam yang mana agaknya paling jarang menangis? Satu pertanyaan daripada seorang anak yatim.

“Syukran adikku sayang atas pertanyaan, bagi kak Hamra’ kaum adam yang majoriti sukar menangis, tidak tahu entah mengapa. Barangkali menangis ketika dilahirkan sahaja. Itulah sekali seumur hidup. Lelaki tidak menangis bukanlah kerana hatinya tidak sedih. Hatinya sedih tetapi air mata itu ditahan daripada tumpah ke bumi. Lelaki cuba berusaha supaya kelihatan biasa sahaja. Sangat berbeza dengan kaum hawa. Sedih kaum adam ni tidak boleh dizahirkan tetapi kalau marah, boleh pula dilepaskan sesuka hati? Itulah kaum adam agaknya” Hamra’ menghabiskan bicaranya dengan sopan.

“Iya, betul juga kak Hamra’, jikalau begitu rugilah yang tak pernah menangis di hadapan Tuhan, bukan? Satu persoalan dituju.

“Betul adikku sayang, rugilah mereka yang tak pernah merasai lazatnya menangis kerana Allah. Iaitu tangisan penyesalan. Kita menyesal kerana telah membazirkan usia yang panjang semasa hidup semata-mata untuk tujuan duniawi. Sedangkan yang patut kita kejar dan dambai adalah redha dan kasih sayang Allah swt.”

“Habis tu kak Hamra’ air mata keinsafan ni boleh dipaksa untuk mengalir?

“Sudah nyatalah tidak boleh dipaksa untuk mengalir air mata keinsafan wahai adikku. Tanpa rasa kehambaan terhadap Allah swt agak mustahil keadaan ini berlaku. Bayangkanlah, jika diizinkan Ilahi, seseoarang itu boleh mengalir air matanya apabila melihat kesusahan orang lain. Hatinya jatuh kasih kepada orang susah dan jiwanya mudah tersentuh melihat penderitaan yang berlaku di sekelilingnya. Malah adik-adikku sayang, sebaliknya bagi orang yang tidak tahu erti tangisan keinsafan, kesusahan dan penderitaan orang lain boleh sahaja dia menghina tanpa rasa belas kasihan. Jauh sekali hendak membantu mendoakan agar keadaan mereka berubah” ujar Hamra’ penuh perasaan.

Anak-anak yatim yang kian meningkat membesar itu mula menunjukkan minat untuk mendengar lagi.

“Akak Hamra’ akan cerita satu rahsia, iaitu perbezaan antara menangis sedih dan menangis insaf. Untuk pengetahuan adik-adik semua, orang yang menangis sedih pasti bengkak matanya tetapi orang yang menangis insaf sedikit pun tiada kesan di matanya. Inilah keistimewaan jika kita menangis kerana Allah swt. Subhanallah. Allah swt akan memelihara kita daripada pandangan masyarakat sekeliling. Malah, tiada siapa pun yang tahu bahawa tengah malam tadi kita bangun qiamulail dan bermunajat dengan hati yang tulus dihadapanNya” Hamra’ berkongsi dengan petah ungkapan dilontarkan.

“Masya’Allah, Nampak bezanya di situ. Akak Hamra’ juga pernah ya?

“Akak akui pernah. Menangis dan mengakui kekerdilan diri di hadapan Allah swt. Kadang-kala musibah yang mendatang dapat menambahkan iman dan kafarah dosa. Adik-adik, azan Isyak sudah berkumdang. Jom kita laksanakan solat dahulu.

Anak-anak yatim yang turut terpegun dengan kata-kata Hamra’ lalu bangun dan menuju ke tempat mengambil wuduk.

“Subhanallah Mira, merdu sungguh suara kak Hamra’ dan bijak pula tu” bisiknya ke arah rakannya.

“Alhamdulillah, kerana hadirnya akak Hamra’ juga kita dapat mengemis ilmu pengetahuan yang tak mampu dikongsi oleh insan lain. Syukran, ya Allah. Engkau hadirkan wanita yang lemah-lembut menjadi pengubat rindu kami sebagai anak-anak yatim di sini,” qudus doa’ sambil menadah tangan.

“Amin rabbal a’lamin,” sahut Hamra’ yang mendengar di dalam hati. Runtuh jiwanya bila mana ada juga doa’ yang saling dititipkan untuknya.

Selesai solat Isyak mereka meneruskan mengaji dan masuk ke bilik masing-masing untuk berehat.