Pengalaman Mencari Mardhatillah Di Pondok (Part I)








Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamua’alaikum wrt wbt wahai jiwa yang tenang. Allahu. Alhamdulillah, moga ana dan sahabat tidak lupa untuk bersyukur dan terus bersyukur. Tiada asbab atau halangan kenapa kita perlu bersyukur tanpa berhenti memanjatkan syukur atau merasa sombong untuk melafazkan dan menunjukkan rasa syukur pada Allah Yang Maha Pemurah.

Memetik firman indah Allah s.w.t dalam surah As-Sajadah ayat 9:

“Kemudian Dia menyempurnakan, dan meniupkan ke dalamnya roh (ciptaan)-Nya dan Dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan, dan hati (tetapi) kamu sedikit sekali ‘bersyukur”

Inginkan kita berada dalam kalangan yang sedikit itu? Astagfirullah. Mohon dijauhkan ^_^

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Memandang langit yang cerah, rumput yang menghijau ditambah lagi angin yang nyaman. Tidak pernah ana merasa angin senyaman ini. Rentetan kehilangan ana sebulan tanpa jejak, membuatkan ana terpanggil mnjenguk blog yang zuhud ini. Sungguh ramaikah ternanti-nanti kehadiran ana? Atau ana sahaja yang merindukan kalian dalam diam. Huhu. Senyum sampai ke langit kita bersama-sama!

Katakanlah wahai jiwa yang tenang, setenang dirimu dapatkah kamu merasakan ketenangan dalam diriku pada saat ini?


Sudah tentu tidak. Kerana. Ana masih tersenyum malu sambil menaip kalam-kalam cinta ana ini. Allahu. Banyak yang ana ingin kongsikan kepada sahabat ana dalam diam. Mengapa ana menghilang lagi? Kali ini bukan kerana SPM. Nah. Ini kerana ana pergi berjihad menuntut ilmu demi mencari mardhatillah.

Ilmu apa ana maksudkan? Bukan ilmu biology, physics, ataupun chemistry lagi tetapi ilmu agama.

Untuk apa? Hanya untuk bekalan akhirat :)


Ditakdirkan Yang Maha Esa, ana mendaftarkan diri untuk masuk ke pondok di sesebuah negeri yang tak asing bagi diri ana menjejaknya. Namun kali ini terasa asing apabila ana yang tidak pernah keluar sejauh ini dan bersendirian. Alhamdulillah, rupanya ana ini kuat! Ana baru tahu. Hee. ^_^

Setiba di pondok itu, ana berurusan dengan seseorang assistant yang baik orangnya, mashaAllah. Barakallahu feek. Ana diterangkan dengan penuh sopan tentang rutin kami di situ. Ana lihat jadualnya saja pun dah terkejut. Maklumlah ana first time nak p pondok katakan. Allah. Sewaktu masuk dalam pondok tu, kaki ana seolah-olah tak nak berpijak pada bumi. Maluuuu teramat bila tiba di pintu sahaja ada ramai ustaz-ustaz dan Syeikh mellihat ana. Namun digagahi juga setiap langkah untuk masuk.


Kitab yang ana gunakan semasa di pondok


Jadual rutin pelajar pondok


Selepas itu, ana turun ke bawah semula. Barang-barang masih dalam kereta dan tak dibawa naik ke tempat muslimat lalu ana keluar untuk makan di restoran. Sungguh janggal pula bila makan ada manusia-manusia yang memandang. Kenapa? MashaAllah kerana. Ana pada saat itu memakai tudung yang labuh. Biarpun perkara itu normal namun tidak normal untuk yang first time agaknya melihat. Moga mata-mata yang melihat itu diberi juga hidayah Allah. Kerana hidayah Allah s.w.t amat luas.

Setiba di pondok semula, ana pun dihantar sehingga di tangga sahaja. Naik ke tempat muslimat berseorangan. Kerana tempat muslimat tidak boleh dijejaki oleh para muslimin tanpa kebenaran. Alhamdulillah. Nampaknya selepas ini ia bagaikan penjara indah buat muslimah. Kerana semua keindahan tersembunyi di sebalik penjara itu.


Saat kaki ana melangkah ke dalam. Senyuman indah ana lemparkan pada seorang akak yang sibuk menelefon seseorang. Ana husnudzon saja kebarangkalian itu familynya. Ana mula terfikir ‘oh, mungkin akak nih yang handle kami!’ sambil menuju ke arahnya. Ana terus bersalaman dan dia pun memulakan bicara ‘adik, masuk ke dalam sana. Ramai dah dari negeri lain datang’ sambil itu menunjuk ke arah satu bilik yang tak berjauhan dari tempat kami.


Ana terus mengangguk dan berkata ‘syukran!’ dia melemparkan senyuman dan sambung bercakap ditelefonnya. Dalam hati ini, ana rasakan seperti debaran jantung yang terlalu laju teramat. Ana tak tahu apa yang ada di dalam bilik itu. Sudah tentu ramai muslimat. Tapi begitulah hati ini. Pastinya sentiasa hadir perasaan yang bercampur-campur.


Seorang akak sedang petah bertutur menerangkan tentang pondok ini dan peraturannya. Antara peraturan yang wajib dipatuhi melebihi 20. Memang ana rasakan ini penjara yang indah. Syukran ya Allah. Mulalah sesi ta’aruf yang singkat masanya. Kerana masing-masing masih tak mengenali antara satu sama lain. Ana hanya mampu bersalaman dengan mereka dan senyum sampai ke langit. Masing-masing bertanya nama tapi malu-malu.


Tengah hari itu, ana belajar sesuatu yang baru. Makan dalam talam. Pada masa itu, ana berkongsi dengan 2 orang muslimat lain. Sesungguhnya, ana sudah makan di luar dan terpaksa makan sekali lagi. Allahu. Ana memang berkerut dahi kerana dalam talam itu, nasinya terlalu lalu banyak sekali. Dan amat. Sesuai untuk 10 memakannya. Kami mula berbual saat makan. Itu menambah ukhwah kami sedikit demi sedikit. Ada suara-suara kecil mengadu.


‘banyaknya nasi nih,’

‘larat ke kita 3 nak habiskan satu talam besar nih’

sehinggalah satu suara itu keluar menanyakan akak di situ.

‘Kak, nasi kami ni banyak, macam mana nak habiskan juga ke??”


Sambil senyum akak tu kata, “kena habiskan juga”

Kami semua mengukirkan senyuman, berat hati nak makan tapi apakan daya. Akak tu tersilap masak, dia anggarkan yang hadir waktu tu ada 20 muslimat tapi yang baru masuk tak sampai 10. mashaAllah. Banyak kan nasi yang kami harus habiskan. Sehingga ada suara kecil berkata-kata.


“Kat rumah, takda makan sebanyak nih”

“Puasa selepas makan nasi bebanyak nih bagus juga”



Comel-comel keluhan mereka. Ana juga first time makan banyak begitu. Paling tak dilupakan, ana berkongsi nasi setalam malah lauk-pauk juga berkongsi. mashaAllah. Ana terasa kemanisan ukhwah saat makan bersama.

Tak habis di situ, ana perhatikan seseorang dari sudut yang jauh. Muslimat itu petah dan pekat sungguh loghat terengganunya. Dia membuka sekotak ‘koko crunch’ dan diletakkan air di dalam mangkuk lalu dituangkan koko crunch ke dalam mangkuk tersebut.

Ana tertanya-tanya, dan mula seseorang bertanya sejurus melihat,


“Kenapa tak makan nasi?”

“Sy tak makan nasi” sambil senyum memandang kami semua.

“Habis tu awak makan apa?”

“Makan koko crunch! heee”


Allahu. Ana terus perhatikan dia. Sungguh baru pertama kali berjumpa manusia yang seunik dia. Keunikannya itu membuatkan ana pada mulanya hairan. Dan terus dibelenggu kehairanan. Keriangan dia menyebut koko crunch itu amat comel. Ana ingatkan hanya gurauan tapi ia adalah benar sungguh :)






Pada malam itu, datang seorang wanita yang memakai tudung labuh berwarna ‘pink cair lalu memberi salam, di pipinya senyuman indah diukirkan. Ana hanya mampu melihat ciptaan Allah itu. MashaAllah. Kecantikkannya sungguh persis bidadari syurga. Seorang akak memberitahu kepada kami bahawa itu adalah isteri kepada syeikh kami. Ustazah itu berketurunan Nabi Muhammad s.a.w. Ana sendiri melihatnya terpesona apatah lagi muslimat lain yang melihatnya pada waktu itu. Ustazah mula menegur dan berta’aruf dengan kami satu per satu. Ana hanya menanti giliran bersalaman dengannya memandangkan ana jauh darinya. Hati ini mula berdebar-debar dan amat teruja. Allahu. Inikah dinamakan wanita perhiasan dunia. Sungguh ana kagum dengan kecantikkan dan kelembutan ustazah.

Sesampainya giliran pada ana, lantas ana bersalam dengannya. Ustazah sempat berta’aruf dengan ana sambil tangan ana digenggamnya. Soalan-soalan yang ditujukan dalam bahasa Arab. Alhamdulillah ana dapat jawab sikit-sikit.

Dia terus senyum pada ana, mata kami saling berpandangan. Ana banyak kali juga memujinya dalam diam, sehingga suara merdu ustazah itu keluar lalu berkata;

‘Bismillahi mashaAllah! Anti jameelaah!” senyumannya itu dihadiahkan pada ana.

Ana kaku, terdiam kerana tidak tahu ingin menjawab apa, sehingga seorang akak itu menterjemahkan ayat ustazah,

“dik, ustazah kata, awak sungguh cantik”

Lalu ana tunduk. Kecantikkan apakah dimaksudkan. Ana terus spontan berkata;

‘Allahhhh! Err. Alhamdulillah Alhamdulillah, syukran ustazah”

Ustazah pun senyum dan beredar dari ana dan menuju ke muslimat lain. Sungguh sesi ta’aruf dengan ustazah, isteri kepada syeikh memberikan ana satu memori indah. Andai kecantikkan keturunan Nabi Muhammad s.a.w persis ini, apa lagi wajahmu ya Rasulullah?

Ada tercetus juga dialog dengan seorang kakak UM, ustazah yang menyambung PhD dalam bidang mikrobiologi pada masa yang sama, mengajar di pondok dengan ikhlas tanpa meminta bayaran. Saat tu ana sedang membelek tudung labuh bidang 60.


Kak Fatimah: Nafisah, awak ni macam ada sama iras dengan seseorang lah!

Ana: Errr, haa. Siapa kak? *gelabah. hehe.

Kak Fatimah: Artis tu, apa nama dia tu ... Hah! Heliza Helmi,

Ana: MashaAllah, mana ade. *tunduk malu, hehe

Kak Fatimah: Ade lah, patutlah akak tengok je dari tadi, itu yang akak nak cakap,

Ana: Sikit jaa, alhamdulillah :D


Kami pun tersenyum sampai ke langit. MashaAllah. Banyak momen indah saat kaki ana melangkah ke sini.


Sepanjang di pondok juga kami ber'usrah dengan ustazah, isteri Syeikh ana. MashaAllah, saat ini sahaja mampu menatap wajah ustazah yang berseri-seri! Subhanallah ^_^

Bersambung, ana akan menukilkan part II kisah ukhwahfillah ana dengan kembar ana di pondok pula. 

Barakallahu feek kepada yang membaca coretan usang ana ini.