Manisnya persahabatan ✿

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم . السلام عليكم 








Ukwahfillah abadan abada semua =')



Lama benar jari ini tidak menaip di papan kekunci komputer riba ini. Rindu pula rasanya. Namun pabila ingin menaip, urusan datang bertimpa-timpa, dItambah dengan rasa malasnya. Hmm. Jadi tidak terisilah blog ini. Namun rindu untuk menaip, apatah lagi kerinduana untuk menulis sesuatu yang hadir secara tiba-tiba. Mungkin kerana tak lama buka sekolah? Hmm. MasyaAllah.

Jadi sebelum terpaksa menaip, saya kira, baiklah saya menaip sesuatu yang saya suka. Masa yang menjarakkan saya dengan dunia blog. Tajuk entry saya pada hari jumaat yang indah ini.


Tajuknya ialah... Persahabatan



Selalu sangat kita dengar orang sebut 'ukhuwah fillah'. Maksudnya 'bersaudara kerana Allah' Bila bercakap soal ukhuwah, mestilah teringat dekat sahabat kita, kan? Beruntunglah siapa yang ada sahabat sejati. Kenapa? Susah tau nak cari sahabat yang betul-betul sejati ni.

Semua orang tahu, sahabat sejati ni sanggup korban kan apa saja untuk kita. Susah senang kita kongsi sama-sama. Dia terima diri kita seadanya. Dia berkawan dengan kita seikhlasnya. Dia cuba bagi yang terbaik buat kita.. Tapiiii... Ada satu lagi ciri yang melayakkan dia di gelar 'sahabat sejati'. Saya rasa yang ini memang super duper sejati ni.

Bukan setakat yang saya senaraikan tadi. Tapi, dia AKAN BIMBING kita kembali ke jalan-NYa. Dia akan tegur bila kita buat benda yang bercanggah dengan agama. Dia share segala ilmu baik dengan kita. Dia sanggup buat semua tu demi sama-sama menuju ke jannah-NYA. 
Itu baru namanya 'ukhuwah fillah ilal jannah' Walaupun dia tahu dengan tegurannya mampu buat orang terluka, sekurang-kurangnya dia cuba. Dia tak nak kawan-kawan nya menderita.

Haa, yang tu baru betul betul betul SEJATI. Tapi tak bermakna yang tak tegur pun, TIDAK SEJATI. Tepuk dada, tanya iman. Setiap orang berbaza pandangan. Ini cuma pada pendapat saya saja. Siapa yang setuju, alhamdulillah.

Tolonglah, jauhkan hati dari sukzon (bersangka buruk) Terkadang kita mungkin terasa dengan dia. Tapi kalau iman dapat terima apa yang diucapkannya, InsyaAllah persahabatan tu akan kekal lama :) Sentiasa berlapang dada dengannya.



Tapi benarlah orang kata, mencari sahabat sejati umpama mencari sebutir permata disebalik timbunan kaca. Allah... payah kan? Masih kah ada? Seberapa ramai? Mungkin satu dalam seribu.. Wallahua'lam.. Hari ni mungkin mereka ada. Esok-esok pula? Hargai sebelum dia PERGI bertemu ILLAHI



Kamu sahabatku. Rinduku padamu menggunung tinggi. Harap bukan hanya di dunia yang tak kekal abadi. Tapi ku harap persahabatan ini sampai di surga azali.. Menggamit janji Allah yang pasti. Menjaga ukhrawi yang sejati.Menjadi insan berakhlak dan mempunyai iman yang tinggi. Sahabatku, Jika benar marilah kita mengorak langkah mengenggam cnta dan manisnya iman kepadanNya. Sayangku padamu bukan sayag dunia sayangku padamu sayang bauan syurga. Jadi aku tidak mahu kita hanya sampai di sini sahaja. Kerana aku mahu menjadi temanmu di akhirat sana. Ya Allah. Dengarlah luahan hatiku. Semoga persahabatan yang Engkau kurniakan Kau pelihara dan bawalah ke syurga janjiMu. 





 Bukan Allah tak tahu derita hidupmu, retaknya hatimu, sengsaranya sukmamu. Mungkin itulah yang DIA mahukan kerana DIA tahu, hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat & akrab antara DIA dan kamu ♥






Sahabatku, terima kasih buat segalanya. Ukhuwah fillah fi jannah, insyaAllah. Allahumma amin...